NOVINKY

„Každý si zaslouží dokonalou koupelnu," hlásí Radek Uhlíř, výkonný ředitel Keraservis

Během roku 2020 se diametrálně změnil způsob fungování obchodu, oslovování cílového zákazníka a firemní strategie v mnoha společnostech, které do té doby využívaly tradiční osobní kontakty a obchodní přátelství pracně budované klidně i mnoho let. Nejinak tomu je i v případě společnosti Keraservis. Při podrobnějším pohledu na tohoto zavedeného dodavatele kompletního balíku ideální koupelny snů ale zjistíte, že se s problematickou situací vyrovnává – bez nadsázky – dravě. „Zákazník je pro mě vždy na prvním místě a pracujeme na tom, aby to u nás vždy cítil,“ říká cílevědomě výkonný ředitel Ing. Radek Uhlíř.

rozhovor radek uhlíř keraservis

Ne, nebojte se, opravdu nechci rozebírat téma pandemie covidu, která výrazně v posledním roce ovlivnila náš život. Nicméně, i vy jste na nastalou situaci reagovali a nabízíte svým zákazníkům možnost naplánovat si novou koupelnu na dálku. Jak moc se tedy změnil váš přístup v oblasti služeb za uplynulý rok? 

Omezení osobního setkávání je pro nás samozřejmě nemalou komplikací. Dokážeme spoustu věcí ukázat elektronicky, na e-shopu, poslat nabídku e-mailem. Vizuální a hmatový pocit se dá ovšem takto přenést těžko. Když si nemůže zákazník například dlažbu přímo fyzicky hmatem vyzkoušet, tak těžko vnímá emoci, která z toho materiálu jde. Toto se mu snažíme zprostředkovat – v omezené formě – v elektronické nabídce. Nebudu zapírat, nemožnost se potkávat se zákazníky osobně je pro nás značně omezující.

Když se zaměříme na virtualizaci nabídky, co to znamená konkrétně?

Už v první vlně, tedy vloni na jaře, jsme rychle reagovali a nabídli jsme zákazníkům tvorbu koupelny na dálku pomocí prostředků vzdálené komunikace. Podklady pro návrhy není problém poslat elektronicky. Můžeme si zavolat, probrat přání a potřeby zákazníka, dát s ním přes chat projekt dohromady a přeposlat návrh. Ale určitě už nepřeneseme emoci, kterou v člověku vzbudí fyzický dotek a pohled. Všichni zákazníci se materiálů rádi dotknou. Lze to řešit domluvou a zapůjčením vzorků. Na vodovodní baterii, vanu nebo sprchový kout se i na internetu podíváte ze všech stran, obkladu se ale musíte dotknout.

Zvláštní doba. Jak se váš byznys změnil během toho, co se v něm pohybujete?

Čas utíká jak splašený, a když to tak počítám, nastoupil jsem do Keraservisu před více jak patnácti lety. V době, kdy se objednávky zasílaly standardně faxem. Už na tomto příkladu jde vidět, jak se svět změnil a zrychlil. S rozšířením internetu do většiny domácností se mnohonásobně zvýšila dostupnost informací. Dříve jsme většinu projektů zvládli telefonicky a hlavně jsme všude jezdili pořád osobně. Dnes si zákazníci většinu poznatků nastudují doma u počítače. Konkurenci jsme měli vždy a vždy mít budeme. Pomáhá nám neustále se zlepšovat, abychom byli pro zákazníky stále tou správnou volbou při rozhodování, kam si dojít pro svoji dokonalou koupelnu nebo například bazénovou halu. Jsme dodavatel kompletního řešení a takto nás i spokojení zákazníci doporučují dál.

Zůstaňme na chvíli u termínu „kompletní řešení“. Co si pod ním máme představit?

Zákazník, který hodlá stavět nebo rekonstruovat dům nebo byt, si má možnost v podstatě vše v dnešní době nastudovat sám, ale výsledek nebude podložený zkušenostmi. Neví, jaké jsou vhodné materiály ani jakým způsobem má celek fungovat. Naši odborní poradci se neustále školí u dodavatelů a mají realizovány desítky koupelen ročně. Díky tomu máme zpětné vazby ohledně funkčnosti jednotlivých součástí a umíme zákazníkovi dodat realizaci, která nejen dobře vypadá, ale i skvěle funguje. Dokonalost je v tom, aby se zákazník cítil skvěle ve své nové koupelně a všechno vypadalo a fungovalo dle jeho představ.

rozhovor radek uhlíř keraservis

Podle jakého klíče si vybíráte dodavatele?

Jsou to naše letité zkušenosti. Fungujeme na trhu přes dvacet let a za tu dobu se nám podařilo vytvořit kvalitní dodavatelský mix. Před 12 lety se všechno rychle měnilo, nabírali jsme spoustu nových produktů. Dodavatele měníme zřídka, ročně se jedná maximálně o pár dodavatelů. Tady chci ale upozornit na jednu důležitou věc!

Sem s ní.

Naším cílem je budovat primárně značku Keraservis a není úplně nutné akcentovat některého z našich kvalitních dodavatelů. Naším úkolem je vybrat správně produkty od jednotlivých značek. A ty společně umožní získat zákazníkovi dokonalou koupelnu.

Mohli bychom nyní demytizovat některé stereotypy ohledně barev nebo materiálu povrchu. Jaké jsou současné trendy v designu koupelen? Podléhají módním trendům a mění se rok od roku?

Zákazníci jsou poměrně konzervativní a výrobci to kopírují. V oblibě jsou imitace přírodních materiálů. Obklad nebo dlažba jsou inspirovány dřevem, stěrkou, mramorem nebo kamenem. Rozšířený je trend sprchování oproti používání vany. Výměra bytu je významným činitelem ceny, proto bývá koupelna často menší a sprchový kout zabírá méně místa než vana.

Kdo je vaším typickým, nebo raději ideálním zákazníkem?

Za mnoho let působení Keraservisu na českém a slovenském trhu jsme si vybudovali tři základní pilíře. Prvním je maloobchodní prodej – typickým příkladem jsou dodávky koupelen a podlah do novostaveb či rekonstrukcí. Druhým pilířem je velkoobchodní prodej fungující v drtivé většině na přátelské bázi vytvořené spoluprací s koupelnovými studii po celém Česku a Slovensku. A v neposlední řadě jsou to projektové dodávky developerům na komerční, administrativní nebo bytové projekty.

rozhovor radek uhlíř keraservis

Máte tedy nějaké dvorní designéry?

Na našich vzorkovnách v Praze, Brně i Ostravě působí odborní poradci, kteří dokážou klientovi, který nemá svého designéra nebo architekta, vytvořit prostor odpovídající jeho požadavkům a představám. Pokud klient má svého designéra nebo architekta, fungují jako techničtí poradci při skládání jednotlivých komponent do funkčního celku.

Jak dnes uvažují designéři? Jsou otevření a progresivní? Jaká je s nimi spolupráce?

Napřed bych to ještě rozdělil. Architekti nejdříve navrhnou celky a příliš se nevěnují interiéru. Ten pro ně není úplně podstatný. Poté se toho chopí designéři a zákazníka provádí doladěním prostoru. Architekti jsou relativně konzervativní a akceptují trend větších formátů, protože pro ně je každá spára takříkajíc zbytečná. Obklady dnes mají větší formáty, což je lepší z pohledu údržby – jednodušeji se uklízejí a působí estetičtěji. Výrobci dlažeb jsou progresivní ve formátech. Když jsme začínali, tak jsme pracovali s formáty 20 x 20 cm, 25 x 25 cm, dnes se využívají i formáty 1,5 m x 3 m. Dnes se na povrchy obkladů a dlažeb digitálně tiskne a soustředíme se na maximální detail, aby kachle vypadala přesně jako materiál, kterým je inspirována, ať už je to dřevo, kámen, mramor nebo stěrka. Výběr daný architektem nebo designérem je individuální. Někteří jsou minimalističtí a vybírají hlavně stěrku, jiní razí prvorepublikový styl nebo funkcionalismus a vybírají travertin. Pro pokládku velkých formátů je nutné využít služeb profesionálních řemeslníků. 

Nechci přilévat oleje do ohně, ale jak se vy osobně díváte na souboj podlaha versus dlažba?

Nikdy netlačím zákazníka do jednoho, nebo druhého řešení. Mně osobně se líbí obě řešení. Záleží na konkrétní místnosti. Do ložnice je jistě dřevo příjemnější. Tam, kde je větší hustota komunikace, je vhodnější dlažba, která se snadněji udržuje čistá a je odolnější. Každý materiál má jak pozitivní, tak negativní vlastnosti. Dlažba dobře vede teplo podlahového vytápění. Zákony nutí stavebníky, aby používali obnovitelné zdroje, například tepelné čerpadlo, které je pak napojeno na podlahové vytápění, a je tedy trend tyto metody používat. Na druhou stranu, dlažba taky lehce teplo odvádí z povrchu lidského těla a tím pádem působí jako chladná, což lze vnímat jako negativum. 

Jak je pro vás důležitý segment sanitární techniky?

Jelikož dodáváme kompletní řešení, je pro nás samozřejmě nedílnou součástí celého balíku. Obklady a dlažby tvoří zhruba polovinu, sanitární technika pak 35 % našeho obratu. Nabídka je teď opravdu široká a my máme opět za úkol vybrat pro zákazníka to nejlepší. Další část tvoří kompletní nabídka dřevěných a vinylových podlah a stavební chemie od Mapei.

rozhovor radek uhlíř keraservis

Naši čtenáři by jistě, stejně jako já, rádi věděli, za kolik lze pořídit průměrnou koupelnu z Keraservisu?

Škála cen je opravdu široká. Dodáváme koupelny od cca 50 000 Kč až po vyšší statisíce korun. Cena je ale velmi individuální.

Který zásadní komplexní projekt byl pro vás zajímavý, případně lukrativní a uvízl vám v paměti? Kde jste si právě vyzkoušeli dodávku z více produktových segmentů?

Je toho moc a někdy se ani nedostaneme k tomu, abychom přímo viděli finální realizaci. Pro nás je podstatné, aby dobře fungovalo soukolí výrobce -- dodavatel -- odběratel, který nakonec získá kvalitní produkt za rozumnou cenu. Naše dodavatelské portfolio jsme tvořili mnoho let. Začínali jsme vybíráním a oslovováním značek na veletrzích, kde jsme domlouvali podmínky spolupráce. Postupem času jsme vyrostli a dodavatelé s námi sami chtěli začít kooperovat. Pokud jsou veletrhy dostupné, tak ty významné navštěvujeme, abychom se inspirovali. Vybíráme pro naše zákazníky nové materiály, které splňují nejnovější trendy jak v designu, tak v procesu výroby. Například v ekologii.

Vrátím se ještě jednou k dodavatelům. Všiml jsem si, že rádi prezentujete řešení jednotlivých dodavatelů, kupříkladu Atlas Concorde. Ukázkovým příkladem je případová studie RCJ pro wellness studio ve Velkém Meziříčí.

Společnost RCJ je nejstarší firma v našem holdingu, z nějž Keraservis vyrostl. Od montáží k prodeji. Každá firma si v rámci holdingu žije svým životem, věnuje se svým projektům a na několika z nich se během roku potkáme. Jde většinou o zajímavé projekty, kdy RCJ má klienta, kterému chce dodat materiál s montáží, nebo naopak – my máme klienta, který realizuje náročnější projekt nebo přestavbu, a chceme tam dodat opravdu kvalitní montáž. Potkáváme se na jednotkách realizací ročně. Nejsme nutně svázaní.

Vás tedy oblast montáží nezajímá?

Ba naopak. Zákazníka montáž zajímá, proto na všech našich pobočkách dlouhodobě spolupracujeme s ověřenými externími firmami. V Ostravě to skvěle funguje díky Markétě Hlochové, která má takto nasmlouvané dvě firmy. Podobně to funguje i v Praze a v Brně. Někdy se stane, že má zákazník svého dodavatele montáže. Někdy se ale pak stane, že skvělý projekt dokonalé koupelny není realizován úplně dokonale.

Bojujete s nedostatkem řemeslníků, obkladačů nebo dalších pracovníků?

Musím přiznat, že RCJ bojuje s nedostatkem kvalitních obkladačů. Na trhu je v dnešní době nedostatek zručných řemeslníků obecně. Celkově v Keraservisu stále nabíráme nové pracovníky. Personál je alfou i omegou našeho byznysu. Jde taky o největší nákladovou položku. Bez kvalitních lidí se ovšem nemůžeme posouvat dál. Kolegové, kteří táhnou tu naši káru společně stejným směrem, jsou pro mě extrémně důležití, těch si vážím a podporuji je, ať už jsou na jakékoliv pracovní pozici ve firmě. Pokud se najdou tací, kteří by se jen vezli, nebo dokonce chtěli brzdit, tak těch se rychle zbavuji. Obklopuji se pozitivními lidmi, kteří jsou profesionály na svých pozicích.

rozhovor radek uhlíř keraservis

Pociťujete i nějaký odliv v byznysu?

Určitě to cítíme. V loňském roce jsme měli dva měsíce zavřené vzorkovny a koncový zákazník k nám nemohl přijít, a to je teď vidět hlavně na projektech, které jsou v přípravě. Loni jsme realizovali velkoobchodní projekty z roku 2019, takže ten pokles vidíme. Problém je opravdu v tom, že zákazníci nemohou přijít a vybrat si. Aktuálně jsou kontaktní místa zavřena. (pozn. rozhovor se konal v únoru 2021)

Často za běžné situace cestujete pracovně do Itálie. Teď to rok bohužel není možné.

Ano, byznys naštěstí stále funguje. Náš hlavní italský dodavatel Atlas Concorde měl v první vlně měsíc zavřenou výrobu a dodnes nebyl schopný proluku výroby dohnat. Máme pak na stole dodavatelský problém. Když něco navrhneme, není to pak dostupné u výrobce a prodlužují se termíny dodání. Není to ovšem jen u tohoto italského dodavatele. Vnímáme to jako obecný problém.

Jak se vede tak velká firma, jakou je Keraservis, v dnešní náročné době?

Museli jsme se naučit fungovat diametrálně jinak a myslím, že nám to relativně jde. Některé procesy vzdálené komunikace jsme se museli naučit. Hygienická opatření ve skladu zafungovala a nebylo nutné jej zavřít. Využili jsme i možnosti home office, ale nemáme striktní nařízení. Zefektivnili jsme porady přes videochat. Jsem technicky založený člověk, takže to pro mě nebyl problém. 

Keraservis má vzorkovny v Praze, Brně a Ostravě. Je Praha jiný svět, jiný trh?

Praha je skutečně kosmopolitní město s velkou koncentrací cizinců a tím se liší od ostatních měst v ČR. Je zde větší příležitost, ale také větší konkurence. Cizinci mají často jiný styl. Mixuje se tam více stylů a běžně se používá angličtina. My jsme před více jak 5 lety zrekonstruovali v Karlíně obchodní prostory a tím vytvořili místo, kde nás mohou zákazníci navštívit, inspirovat se a kde s nimi tvoříme budoucí realizace. Brno je ovšem stále naší Mekkou. 

rozhovor radek uhlíř keraservis

Nyní trochu osobně. Půjdeme k vám domů, máte tam něco od Keraservisu?

Řekl bych, že mám doma snad vše, co Keraservis nabízí. Luxfery od firmy Vitrablok, protože je to materiál, který se mi líbí. Luxfery si prošly za svoji více jak stoletou existenci různými vývoji. My jsme před 15 lety chytli vlnu renesance luxfer a podpořili jsme ji na veletrzích, protože v té době tento produkt tvořil velkou část našeho obratu. Dnes už zdaleka nejsou tolik v módě, zejména kvůli problematickým tepelněizolačním vlastnostem. Dále samozřejmě obklady a dlažby, hydromasážní vanu, vodovodní baterie, toaletu – to vše mám od nás.

Kde si představujete Keraservis za dva tři roky? Jaké jsou vaše firemní vize? Je zřejmé, že je to v dnešní době těžké predikovat.

Naše ambice jsou stále zdokonalovat servis a služby pro zákazníky. A to jak pro koncové, tak pro velkoobchodní a projektové. Od profesionálních poradců a designérů na vzorkovnách, projektových manažerů, po rychlou a jednoduchou dostupnost zboží. V roce 2021 budeme stavět nový centrální sklad v Brně, který pětkrát zvýší naši skladovou kapacitu. Uvažujeme i o expanzi do dalších měst, kde bychom chtěli vybudovat showroomy. Nadále se nevyhneme online prodeji. A samozřejmě – stále budeme razit filozofii, totiž, že každý zákazník si zaslouží dokonalou koupelnu. Od koho jiného než od nás.

 

Ing. Radek Uhlíř (nar. 1981) vystudoval Střední školu SPŠ elektrotechnickou v Jihlavě a poté, v roce 2004, úspěšně odpromoval na VUT v Brně (Fakulta elektrotechniky a informatiky). Ve společnosti Keraservis pracuje od roku 2005, kde prošel všemi posty a vypracoval se až na pozici výkonného ředitele a člena představenstva firmy. V roce 2012 založil firmu DEHO, která se zaměřuje na špičkový interiérový design. Je známý svou férovostí a houževnatostí a obě tyto své vlastnosti promítá do svých koníčků – běhu, tenisu a rodiny.


Rozhovor vznikl v rámci příprava magazínu OKO 2021 - celý si jej můžete přečíst ZDE.

Značky v novince

Keraservis

Specialisté na kvalitní obklady a dlažby, koupelnové vybavení, sanitární techniku, luxfery, podlahoviny i stavební chemii. Na více než 600 m2 se můžete přesvědčit o tom, že lze realizovat představy o ideálním prostoru, ve kterém se bez rušivých elementů budete cítit svobodně, tvořit v něm a relaxovat. Kvalitní italské obklady, dlažby či mozaiky vám pomohou vybrat profesionální odborníci, kteří vás hledáním perfektní koupelny ochotně provedou.

Novinky & akce

Chytří pomocníci do vašich domovů, co ušetří čas

Taky se vám zdá, že už skoro nemáte času nazbyt? Pořád v poklusu a volný čas si ne a ne najít? Tak na to zkus...

Nejchytřejší vchodové dveře světa: Schüco DCS SmartTouch

I když by k tomu titulek tohoto článku mohl svádět, nechceme vám doporučit uhlazeného pána, který bude otvíra...

Keramické desky Neolith od DEKSTONE

Neolith není pouze označení pro mladší dobu kamennou, ale i pro keramické desky, které jsou vyráběny výhradně...

Odběr novinek

Zadejte vaši emailovou adresu a my vám budeme posílat všechny novinky, trendy a zajímavé akce.

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.